Page, Lake Powell & more

12 juni 2018 - Grand Canyon South Rim, Arizona, Verenigde Staten

Nou. We hebben het,zoals gisteren beloofd, voor jullie uitgezocht.
Dit keer kan ik het kort houden en laat ik de plaatjes het werk doen.
We starten met een tour door de Antelope Canyon. Een georganiseerde tour dus we hoeven niet na te denken. We hebben immers vakantie.

Antelope Canyon Tours #3     Antelope Canyon Tours #2
Antelope Canyon #38     Antelope Canyon #17

Met trucks wordt je naar de Canyon gereden waar Zilverslang ons op sleeptouw neemt. Ze weet heel veel over deze Canyons te vertellen. Dingen die volgens mij nog niet eens op Wikipedia staan. Heel interessant.

Hiawatha     Antelope Canyon #25     Antelope Canyon #21

Deze Canyons zijn ooit ontstaan door zandlagen die op elkaar gestapeld zijn door wind en door water. De horizontale lijnen in de rotsen zijn afzettingen die door het water gedaan zijn. De schuine lijnen zijn de afzettingen die door de wind gedaan zijn. Dat is zo miljoenen jaren doorgegaan met als resultaat deze rotsformaties.
Vroeger mocht je zonder begeleiding deze Canyons in.

Antelope Canyon #33     Antelope Canyon #34

Omdat mensen de Canyons gingen beschadigen hebben ze de Canyons afgesloten en mag je er alleen onder begeleiding in.
Alle plaatjes die je nu ziet zijn door ons geschoten en niet bewerkt.
Dat geldt ook voor de plaatjes onder Foto's.
Puur natuur, laat maar zeggen.
Weer terug in Page gaan we door met ons onderzoek.
Alle andere bezienswaardigheden liggen op een steenworp afstand van ons hotel.
Een Amerikaanse steenworp wel te verstaan. Dus we pakken de auto.
Bij het Glen Canyon Dam Overlook kijk je recht tegen de dam aan.

Glen Canyon Overlook #15     Glen Canyon Overlook #12Glen Canyon Overlook #1     Glen Canyon Overlook #11

In de grote steenmassa van de Canyons zie je iets dat door mensenhanden gemaakt is. Dat is de dam. Nikon, Nikon en ook wij gaan weer door.
Door naar de dam. Maar dan wel eerst de brug over.
Ik kan er kort over zijn. Het is een brug.

Glen Canyon Bridge #11     Glen Cayon AreaGlen Canyon Bridge #7     Glen Canyon Bridge #5

Aan de ene kant zicht op de dam en aan de andere kant zicht op de Colorado River.
In het Visitor Center krijg je veel te weten over de toegevoegde waarde van de dam.
Zo voorziet hij 6 staten van elektriciteit en behoed de dam het achterland voor overstromingen.
In droge tijden voorziet de dam dit gebied van voldoende water.
Sluitstuk van deze dag is de Horseshoe Bend.
Na een klim van eventjes 1 kilometer kom je bij de rotsformatie aan.

Horseshoe Bend #3     Horseshoe Bend #4Horseshoe Bend #5     Horseshoe Bend #8

Je moet uitkijken dat je niet naar beneden lazert. Ongeduldige mensen vechten om ‘hun’ plekje voor de beste foto. Wij laten ze lekker gaan.
Onze foto’s zijn toch de allermooiste. Kijk zelf maar.
We sluiten ons onderzoek af met een boottocht over Lake Powell.

Canyon Tour by boat #14     Canyon Tour by boat #15Canyon Tour by boat #17     Canyon Tour by boat #1

De dam zien we nu aan de achterzijde. We nemen dan gemakshalve aan dat de andere kant van de dam de voorzijde is.
Met de boot kom je wel heel dicht bij de rotsen en kun je heel goed de invloed van weer en wind zien.
Ook hier schieten woorden tekort. Bekijk de foto’s maar.

Tot een volgende keer.
Oh ja. De foto’s mag je downloaden en op canvas laten drukken voor boven je bank. Er zitten geen copyrights op. Nog niet.

En had je de filmpjes al gezien?

1. Jolande & Hans:
    13 juni 2018
    Dacht ik dat ik net klaar was met lezen ... pling ... weer een melding via email. Heerlijk ik lees gewoon verder. Geweldig mooie foto's. Hans, naast een boek schrijven zou ik, als ik jou was, er ook over nadenken dat boek rijkelijk met foto's te illustreren. Je weet de nadrukkelijk aanwezige "nrs 18 met kalender bij" aardig te omzeilen met het nemen van de foto's. Ik hard aan de arbeid vandaag en jullie lekker slapen voor nu en morgen weer vroeg op om ons aan het eind van de dag weer te kunnen voorzien van lees-/kijkvoer.
  2. Hans den Ouden:
    13 juni 2018
    Bedankt voor je leuke reacties👍
  3. Erik Kamper:
    13 juni 2018
    Jullie foto's zijn inderdaad de mooiste :-)
    Dan zal trouwens de km-teller richting de 2000km gaan, niet?
  4. Ingrid en Koos:
    Weer prachtig!!!