Van Vicksburg naar Natchez

25 mei 2019 - Natchez, Mississippi, Verenigde Staten

Dag vrienden en vriendinnen,

Vandaag is de grote dag. We gaan klassikaal ontbijten met mensen die we helemaal niet kennen.
Ons hotel telt gelukkig maar 7 kamers. Het aantal nieuwe 'vrienden' zou dus mee kunnen vallen.
We zitten nog niet goed en wel aan tafel of de meest irritante vraag van deze vakantie wordt weer gesteld.
Inderdaad; "...waar kommie vandaan...".
Om de nieuwe, prille vriendschap niet direct te torpederen leggen we het nog maar een keertje uit.
We ontbijten in de oude 'diningroom' van het oude landhuis. De inrichting is die vanuit de koloniale tijd.
Sommige meubelstukken zijn nog authentiek.
Een domper op het hele gebeuren is het servies. 'Made in Thailand' staat er aan de onderkant te lezen.
Even voor 9 uur komt David, onze gastheer, ons halen voor een rondleiding door het oude landhuis.
David is geboren in Vicksburg en weet heel veel van de geschiedenis van de stad en van Duff Green Mansion.
Duff Green Mansion werd in 1856 gebouwd door, hoe kan het ook anders, een zekere Duff Green.
Hij bouwde het huis voor zijn aankomende bruid Mary Lake.
Meneer Green was op zoek naar een huis waar al zijn buren jaloers op zouden zijn, en een huis waar hij en zijn vrouw
gemakkelijk gasten in zouden kunnen ontvangen. Ze hielden veel feestjes bij hen thuis, met veel voorname gasten.
We krijgen een kijkje in de 'ladies room' en de 'mens room'. En dan bedoel ik niet de toiletten.
Deze kamers werden gebruikt om de gasten gescheiden te ontvangen. De dames links, de heren rechts.

USA 20190525 009USA 20190525 005USA 20190525 001

De kamer voor de dames in het zuurstokroze. Die van de mannen in het stoere blauw.

USA 20190525 007USA 20190525 008USA 20190525 003

Dansen werd gedaan in de 'diningroom' die daar speciaal voor werd ontruimd.
De familie Duff kreeg drie kinderen. Little Annie was hun eerste dochter. Op driejarige leeftijd is die overleden.

USA 20190525 013USA 20190525 011USA 20190524 150

Ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog is het gezin naar de handmatig aangelegde grotten in de nabijgelegen
heuvels gevlucht waar zoon William is geboren.
Die blies zijn laatste adem op 15 jarige leeftijd uit nadat ie overreden was door paard en wagen.
De tweede dochter die weer later werd geboren kreeg gemakshalve ook maar de naam Annie.
Lang nadenken over een naam had het gezin opgegeven.
Ze wisten immers niet hoelang 'nieuwe' Annie mee zou gaan.
Een verstandig besluit blijkt nu.
Annie heeft zichzelf, op jeugdige leeftijd, tijdens het verzorgen van haar kapsel met een haarspeld bezeerd.
Dat is gaan ontsteken, ellende, geen penicilline, einde oefening.
David, onze gastheer, weet ons, zodra we op het balkon staan, te vertellen dat het ijzerwerk wat we zien niet het origineel is.

USA 20190525 007USA 20190525 014USA 20190525 011

Gedurende de Amerikaanse Burgeroorlog werd het ijzer weggehaald en gebruikt voor het maken van wapens en kogels.
Jaren later zijn replica's van de ornamenten teruggeplaatst.
Wat opvalt aan het balkon is het lichtblauw geschilderde plafond.

USA 20190525 024USA 20190525 012104

De één zegt dat dat is gedaan om te voorkomen dat er spinnenrag onder het plafond zou komen te hangen.
Spinnen schijnen niet van die kleur te houden.
Dat zegt David tenminste. En, inderdaad, geen spinnetje te zien.
De andere theorie zegt dat het plafond lichtblauw geschilderd is om geesten buiten de woning te houden.
Geesten zouden het lichtblauw aan kunnen zien voor water.
En omdat geesten niet tegen water kunnen komen ze dus ook niet de woning binnen.
David vraagt zich alleen af wat te doen als er al een geest in het huis zit? Die krijg je dus nooit meer weg door die lichtblauwe kleur.
Hij, David, weet ons tenslotte te vertellen dat hij steeds meer begint te geloven dat het spookt in het landhuis.
Hij wijst de trap aan die we eerder die ochtend hebben gebruikt. Brrrrr.
Na drie kwartier is de rondleiding gelukkig afgelopen en gaan we inpakken en wegwezen.
Al die griezelverhalen jagen ons de stuipen op het lijf.

In de buurt bezoeken we Vicksburg National Military Park.

USA 20190525 064USA 20190525 067USA 20190525 043

Dat is een National Park en daarom kunnen we onze Annual Pass, die we vorig jaar hebben gekocht, weer gebruiken en kunnen we dus voor noppes naar binnen.
Het park is aangelegd ter nagedachtenis aan de slag om Vicksburg ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog.
Gereconstrueerde forten en loopgraven herinneren aan het 47 dagen durende beleg dat eindigde in de overgave van de stad.

USA 20190525 023USA 20190525 041USA 20190525 073

Langs de route van 16 miles staan over het hele park ruim 1300 monumenten en standbeelden die ieder een deel van de Amerikaanse Burgeroorlog vertellen.
Omdat wij niet echt veel weten van die Amerikaanse Burgeroorlog zegt het ons niet veel.
Halverwege het park staan de overblijfselen van de USS Cairo. Dat was een van de eerste gepantserde Amerikaanse oorlogsschepen die aan het begin van de Amerikaanse Burgeroorlog werd gebouwd.

USA 20190525 043USA 20190525 045USA 20190525 050

Bij het ruimen van mijnen is het schip op een mijn gelopen en binnen enkele minuten gezonken.
Ruim 100 jaar later is het schip bij toeval ontdekt en is het opgegraven.
Na de restauratie is het schip, hier in het park, tentoongesteld.

We verlaten het park en gaan richting Natchez.
Ook nu hebben we weer een prima hotel met uitzicht over de Mississippi.

USA 20190525 076USA 20190525 106USA 20190525 118

Aan Under the Hill, een klein straatje aan de oever van de rivier, gaan we hamburger nummer zoveel naar binnen werken.
Dineren, zo u wilt.

USA 20190525 120USA 20190525 124USA 20190525 109

Dan nog, voor de eerste keer van je leven, met je voeten in de rivier staan en dan zit het er weer op voor vandaag.

Onze volgende stop zal Lafayette zijn. We gaan kijken wat er te beleven is en zullen weer verslag uitbrengen.

Tot gauw.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ingrid en Koos:
    28 mei 2019
    Leuk op de Mississippi en in de Swamp, leuke optrekjes en gelukkig bewijs dat alligators die marshmallows luste.