Van Natchez naar Lafayette

26 mei 2019 - Lafayette, Louisiana, Verenigde Staten

Hoi,

Omdat we in Natchez zijn bezoeken we nog één landhuis. Monmouth Mansion.
We hebben een rondleiding van een half uurtje geboekt.
Ik ga jullie niet lastigvallen met saaie verhalen over toen en wie d'r in dat huis gewoond heeft en zo.
De geschiedenis van dergelijke landhuizen is veelal bekend bij de plaatselijke bevolking en die hebben daar ook iets mee.
Het is hun geschiedenis.
Dat Monmouth Mansion ooit het eigendom was van een zekere John Quitman zal mij weinig boeien.
Wel hebben we wat foto's geschoten.

USA 20190526 009USA 20190526 011USA 20190526 006
USA 20190526 032USA 20190526 035USA 20190526 025

Mocht je interesse hebben in John Quitman en zijn kornuiten? Snuffel ff rond op internet.
Samen met de foto's kom je dan tot een mooi geheel.
Zet 'm op.

We gaan door en stoppen na een uurtje rijden bij McGee's Louisiana Swamp & Airboat Tours.
Met een toerboot, dus niet zo'n snelle airboot, gaan we het Atchafalaya Swamp op.
Links en rechts scheren de speedboten door het water heen. In de verte hoor je het verkeer van Highway 10.

USA 20190526 084USA 20190526 086USA 20190526 066

Niet veel later varen we onder Highway 10 door. Ik heb het voor je opgenomen. Klik hier maar.
Deze Highway is aangelegd op de Atchafalaya Basin Bridge.
Een brug van maar liefst 30 kilometer lengte en gebouwd op enorme betonnen palen dwars door het moeras heen.
Zodra we in 'rustiger vaarwater' aankomen gaan de motoren van de tourboot uit en dobberen we wat rond.
We wachten tot we een alligator zien.

USA 20190526 058USA 20190526 076USA 20190526 053
USA 20190526 072USA 20190526 085USA 20190526 082

Inderdaad komt er eentje aangezwommen. En nu komtie. Ze voeren dat beest marshmellows.
Nadat dat beest er een paar op heeft verdwijnt ie weer.
Voor de gein heb ik er een filmpje van gemaakt. Kijk maar: alligator eet marshmellow.
Al met al valt deze swamp tour erg tegen. De boot waarop we zitten is oud en versleten.
De man die de boot bestuurt (nee, dat is in dit geval niet een kapitein) vertelt alleen iets over een vogel die
we in een boom zien zitten en houdt zich voor de rest van de tour alleen maar bezig met een paar passagiers die
voor in de boot zitten.
Als je vervolgens op hun website gaat kijken dan beloven ze een leuke en leerzame tour die bovendien milieuvriendelijk is.
Wij hebben niets geleerd. Oké, oké. We wisten niet dat alligators marschmellows lusten. Dat weten we dan nu wel.
Milieuvriendelijk? helemaal niets van waar. De airboats, die grote dingen met van die enorme propellers achterop,
scheuren met hoge snelheid door het moeras en onder de brug tussen de betonnen peilers door.
Dat maakt me toch een pestherrie!! Daar knapt de natuur wel van op.
Wellicht zijn we verwend door eerdere swamptours in Florida.
Na anderhalf uur in de warmte zoeken we de verkoeling van de airco van de huurauto op en gaan richting Lafayette.
Daar komen we redelijk laat in de middag aan.
In de avond gaan we heel sjiek eten. Dat doen we bij Ruth's Chris Steak House.
In mijn mooiste korte broek en met een nieuw Tommy Hilfiger shirt en met een beetje Mont Blanc Legend Night op stappen we naar binnen.
We bestellen 'stuffed chicken breast'. Dat is zo kostbaar dat we er geen patat of groente bij durven te nemen.
Alleen een portie patat kost al 12 dollar. Zonder mayo.
Nadat we toch lekker decadent hebben zitten doen in onze vakantie outfit gaan we naar het hotel.
Onderweg scoren we nog een koffie bij de Starbucks.

Zoals je ziet een wat mindere dag met niet echt veel spektakel. Maar we hebben wel bakken met geld uitgegeven.
Niet omdat het moet. Maar omdat het kan.

We naderen het eind van onze ontdekkingstocht door Deep South zoals de Amerikanen dit deel van Amerika noemen.
Onze eindbestemming is New Orleans. Wat deze stad ons te brengen heeft? Je zult het gauw genoeg weten.

Tot snel.

1. Rene Krijgsman:
    4 juni 2019
    Ha ha, John Quitman is inderdaad niet zo heel interessant.