The 17 Mile Drive, The Big Sur & Los Angeles

5 juni 2018 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Man, man , man!!
Wat is dat vermoeiend, vakantie vieren in Amerika.
Maar, we doen het voor jullie. Dat houdt ons op de been.
Omdat we geen werkende internet verbinding hadden, hebben we een paar dagen niet van ons kunnen laten horen.
Dat kan de komende dagen nog wel een keer gebeuren.

We moeten verder naar het zuiden.
Of je rijdt de héle ’17 Mile Drive’ of je doet het niet. Alternatieven zijn er niet.

17 Mile Drive

We starten daarom in Pacific Grove bij het Point Pinos Lighthouse.

Point Pino Lighthouse     Point Pino Lighthouse sign

Naast een prachtig uitzicht barst het er van de eekhoorntjes.

Knabbel

Ander wild is zo ‘ingeburgerd’ dat ze zelfs op de Golf Court komen grazen.

Rudolph

Na het betalen van 10 dollar tol kun je de ’17 Mile Drive’ op. ‘Just follow the red line’ zijn de enige woorden die de man achter het loket je weet toe te roepen. Begrijpelijk. Hij doet de hele dag niet anders.
Zonder erg komen we aan in Carmel by the Sea.
Hé? Daar is Clint Eastwood toch burgemeester geweest? Dat klopt.
Carmel is een typisch Amerikaans plaatsje met nog van die ouderwetse en landelijk aandoende huisjes en winkeltjes.

Antiques     Carmel village

Het leukste winkeltje is toch wel Alice in Wonderland. Ze hebben uitverkoop.
Ze hebben er de leukste Alice in Wonderland spulletjes.

The Mad Hatter     Wizard of Oz

Een ‘local’ spreekt ons aan en vraagt: “Where’re you guys coming from?”  en “Have you been on the beach already? It’s the only beach in America with white sand”.
Dat nemen we natuurlijk niet zomaar klakkeloos aan. We gaan kijken.

Waves     Bird

Ok. Toegegeven. Het strand is wit maar er ligt ook een hoop troep.
We zetten onze reis richting het zuiden voort via Highway 1. Ook wel de Big Sur genoemd.
Als gevolg van ‘landslides’ is een deel van Highway 1 afgesloten.
Bij het plaatsje Lucia moeten we de d-tour volgen.

Big Sur #8     Big Sur #7

Bij de Nacimiento-Fergusson Road gaan we het binnenland in.
Deze weg is nog smaller en steiler dan die we hebben genomen toen we naar Yosemite reden.
Omdat het zo smal is moeten we vaak stoppen om andere voertuigen te passeren.
Na ruim een uur Tom Coronel te hebben uitgehangen komen we aan bij ons hotel in San Luis Obispo.
Na een welverdiende nachtrust gaat de reis verder richting Los Angeles.
We doen willekeurig plaatsje aan voor een ontbijt.
In Buellton komen we terecht bij Ellen’s.

Ellen's #1     Ellen's #3

Weer zo’n typisch Amerikaans restaurant waar de hele plaatselijke bevolking bij elkaar komt. En ze kennen mekander ook allemaal. Weet jij wie je buurman is?
Zodra wij binnenkomen zijn alle ogen op ons gericht. Je kunt ze bijna horen vragen: “Which planet are you guys coming from?” Boeiuh.
Na een omelet en de nodige pancakes te hebben verorberd en na een vriendelijk “Bye, bye, have a great day” gaan we verder. Solvang ligt vlakbij.
Je kunt Solvang vergelijken met Carmel maar dan met een Deense inslag.

Solvang #17     Solvang #11

Ergens in 1911 hebben Denen deze ‘colony’, zoals ze dat zelf noemen, opgericht met de bouw van de Atterdag School. Overal vind je de Deense invloeden terug. Zowel in de huisjes en winkeltjes maar ook in de mensen die daar werken.

Solvang #13     Solvang #14

Het Hans Christian Andersen museum staat ook in Solvang.
We zouden wel de hele dag in Solvang willen blijven maar we moeten verder om jullie zoveel mogelijk te kunnen vertellen over ´the West Coast´.
In Santa Barbara bezoeken we de Stearns Wharf.

Stearns Wharf #1     Stearns Wharf #2

Je kunt er met de auto op. Cool!!
Dat hele ding is uit hout opgetrokken dus je mag er niet racen.

Fish #1     Fish #3

Een visser slaat net een rog aan de haak. Een enorm beest. “……I have some food for the next couple of days….” Horen wij ‘m zeggen.
Raar eigenlijk. Ik bestel gewoon, online, bij Simonis.
De Stearns Wharf heeft nogal een aardige geschiedenis. Meerdere keren heeft dat ding in de brand gestaan.

Stearns Wharf #3     Stearns Wharf #5

De laatste was in 1998. Twee jaar zijn ze bezig geweest met de herbouw.
Kosten? 13,5 miljoen dollars.
Vanaf de pier zie je Santa Barbara liggen. De heuvels zijn in een mist van zee gehuld.

Coastline Santa Barbara

Omdat we niet te laat in L.A. aan willen komen beperken we ons bezoek aan Santa Barbara tot de Wharf.
Eenmaal onderweg richting Los Angeles zien we in onze rechterooghoek Camarillo Premium Outlets.
Daar gaan we weer! Met een ruk aan het stuur weten we nog net de afrit te pakken.
Twee uur later, een aantal tassen met merkartikelen als inhoud rijker en een flink aantal dollars armer gaan we dan alsnog naar L.A..
Rond half 8 rijden we L.A. binnen. Links zien we ‘The Sign’. Gaaf!!
Wat Los Angeles allemaal te bieden heeft? We gaan het voor jullie uitzoeken.

Stay tuned.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lucas:
    6 juni 2018
    gaaf! mooi verslag. veel plezier!!!
  2. Rini:
    Gaaf hoor ..... lijkt wel een sponsor toch 😁
  3. Lizzy Haack:
    6 juni 2018
    Wat kan jij leuke verslagen maken, we maken de reis helemaal mee, geweldig.
  4. Erik Kamper:
    6 juni 2018
    Volgens mij zitten jullie hoofden straks net zo vol met herinneringen als jullie koffers :-)
    En je bent pas begonnen :D
  5. Hans den Ouden:
    6 juni 2018
    Bedankt voor jullie aardige en leuke reacties.😉
  6. Jolande & Hans:
    6 juni 2018
    Ziet er alweer fantastisch uit. Een goeie week op pad, maar als je de verhalen leest, lijkt het veel langer. Geniet weer lekker verder en wij kijken weer uit naar de volgende verhalen. Liefs
  7. Ingrid en Koos:
    7 juni 2018
    Nog Van Harte Caroline! (er staat een whatsapp bericht voor je klaar)
    Idd mooie verhalen en foto's.
    Inmiddels terug van Rondje IJsselmeer fietsen. Nog even na/meegenieten met jullie trip. Prachtig!!n