National Parks & Monterey

3 juni 2018 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

De laatste keer vertelde ik jullie over een stelletje waaghalzen die El Capitan aan het beklimmen waren. De dag na ons bezoek hoorden we in het nieuws dat twee van hen op zaterdagochtend naar beneden gelazerd waren. Bah!!
Maar goed; Life goes on.

Op een half uurtje afstand, buiten Oakhurst, ligt de ingang van het Kings Canyon National Park. Een weg met veel bochten en veel klimwerk leidt je, na ruim een uur, naar de General Grant Tree.

General Grant Tree

Dit is de op één na grootste sequoia ter wereld en schijnt 3000 jaar oud te zijn. De boom is ruim 82 meter hoog en heeft een omtrek van 32 meter. Om je enigszins een idee te geven; ik ben 1 meter 77.
De boom heeft de bijnaam: “Nation's Christmas Tree”.
Het hele park staat trouwens vol met dit soort bomen. Kijk maar eens naar de Foto's van al die dingen.

Boom met man     Boom #999

Ze zijn wel imposant maar na een uurtje zie je door de bomen het bos niet meer.
Wist je trouwens dat die bomen zomaar uit het niets om kunnen vallen?
Een boom blijft namelijk, hoofdzakelijk, door zijn eigen gewicht recht op z’n poten staan. Alstie maar iets uit evenwicht is dan valt ie om.

Fallen Tree

Het kan wel een 1000 jaar duren voordat zo’n boom dan weer volledig is weggerot.
Tot het zover is kun je er makkelijk doorheen lopen.

Boom met hek     Binnenkant boom     Boom met vrouw

De bomen in het park hebben veel bosbranden overleefd. Veel van die bomen hebben dan ook ‘fire scars’ maar groeien gewoon door.
Kan het dan nog groter? Jazeker.

General Sherman Tree #1

De General Sherman. Die is net iets hoger dan de General Grant, namelijk 83 meter en een beetje.
En heeft een omtrek van 31 meter.
Je vindt de General Sherman op een half uur verwijdert van de General Grant en ligt in het Sequoia National Park.
Voor de beeldvorming: het Sequioa National Park heeft een oppervlakte van 1635 vierkante kilometer. Het Zuiderpark in Den Haag heeft een oppervlakte van 1,08 vierkante kilometer.
Omdat we de dosis ‘bomen bekijken’ ruim hebben overschreden stoppen we ermee en verlaten we het park en gaan op weg naar ons volgende hotel.
Twee uur lang rijden we over bochtige en smalle weggetjes richting Visalia.

Wyndham hotel

We verblijven één nacht in het Wyndham hotel.
Van Visalia voert onze reis verder naar Monterey.
Ontbijten doen we onderweg bij Amigo´s Blueberry Hill.

Amigo's

Ik ga voor iets onbekends. Dat had ik beter niet kunnen doen.
Ik heb bijna alles naar binnen weten te werken. Maar aardappels op de vroege ochtend is me deze keer niet gelukt.

Fruits & Nuts     Fruits

Onderweg naar Monterey stoppen we bij Local Fruits & Nuts voor ‘Fruits’ en ‘Nuts’.

The Wharf     Harbor
Aangekomen in Monterey ontkom je er niet aan om als eerste een bezoek te brengen aan de Fisherman’s Wharf.

Fireman

Bij een restaurantje schijnt iets in de brand te staan.
Na Downtown Monterey te hebben verkend komt een eind aan een dag waarop we veel hebben moeten rijden.
Je merkt dat je van het binnenland weer naar de kust bent gereden. Het is hier in Monterey, vergeleken met Oakhurst en Visalia, veel kouder. Je ziet de mist vanuit zee het land opkomen.
Morgen gaan we de 17 Miles Drive en Highway 1 verkennen.

I’ll be back!

Oh ja: Caroline is dan jarig!!

1. Tineke Kooijenga:
    👍prachtig weer.
  2. Sascha:
    Mooie foto's weer!
    En Caroline.. Happy B-day today!!! Een prima locatie om je verjaardag te vieren.
  3. Jolande & Hans:
    4 juni 2018
    Weer mooie foto's. Wel ervoor zorgen, dat het volgende ontbijtje beetje binnen te houden is natuurlijk. Monterey ziet er gezellig uit. Ook leuk die foto's van die geweldige vrachtwagens. Dan nu de memorabele 4 juni ... Hiep hiep hiep hoera ! Caroline van harte gefeliciteerd en maak er een extra mooie en gezellige dag van. Liefs
  4. Ingrid Mensink:
    4 juni 2018
    Wat een bomen dan voel je je wel heel klein en wij zijn allemaal al niet zo groot. Geniet nog van alles wat jullie tegen komen
  5. Erik Kamper:
    4 juni 2018
    Die boompjes zijn idd erg gaaf!! Ze zijn alleen erg moeilijk op de foto te krijgen :-)
    Foto's zien erg strak uit. Die omgeving daar is ook erg fotogeniek. Je blijft klikken.
    Gefeliciteerd nog met je ega.
  6. Jacqueline:
    4 juni 2018
    Het is net of ik mee op reis ben! Leuke verslagen en super mooie foto’s.
    Geniet verder; ik kijk alweer uit naar de volgende update.
    Caroline, happy you-day xxx
  7. Leuk hoor die.tram,s ik hoor en zie ze gaan:
    5 juni 2018
    Caroline alsnog gefeliciteerd, het ging wel moeizaam, maar we menen het goed jullie reisverhalen zijn geweldig we genieten er van, en kijken er naar uit.