Yosemite National Park

1 juni 2018 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Mijn excuses dat ik één dag niets van me heb laten horen. Geen nood. Alles gaat goed. Nee; niet waar! Alles gaat super.
Gisteren was onze laatste dag in San Francisco. Toen hebben we ook de auto opgehaald.

Hyundai Santa Fe

We zijn die dag eerst gaan ontbijten bij Dottie’s True Blue Cafe. Een onwijs bekend tentje ‘in town’ maar je staat wel een uur in de rij voor een tafeltje.

Menukaart Dottie's

Ze hebben er enorm lekkere Scambled Eggs, home made Muffins en de lekkerste Cinnamon Rolls.

Scrambled eggs

Daarna hebben we San Francisco verlaten. Dat hebben we via Lombard Street gedaan.

Lombard Street

We moesten wel want je hebt natuurlijk geen verhaal op feesten of partijen als je niet mee kunt praten over ‘het met je auto door Lombard Street rijden’. Vandaar. Toen door naar Twin Peaks van waaruit je een uitzicht hebt over heel San Francisco.

Twin Peaks

Cool!!  Enfin. Onze indruk over San Francisco? Een enorm leuke stad met veel diversiteit en natuurlijk de indrukwekkende Golden Gate Bridge en Alcatraz. Een verbeterpunt voor de stad? Doe iets met de vele zwervers. Om de paar meter kom je er wel eentje tegen en de stad ruikt ernaar.
We gaan op weg naar Oakhurst. Onderweg zouden we een aantal ‘landmarks’ bezoeken maar omdat we redelijk laat uit San Francisco zijn vertrokken en door de vele files was daar geen tijd meer voor.

On our way

We waren pas rond een uur of half negen op onze plaats van bestemming.
Daarom heb je vandaag meer om te lezen. Mooi hè?
Wat hebben we vandaag gedaan? We rijden naar Yosemite National Park. Via een weg met héééééél veel bochten en grote hoogteverschillen begeven we ons naar de ingang van het park. Onderweg rijden we door vuur verwoestte landschappen.

Fire

Enorme bosbranden hebben enorme schade aangebracht.  Je ruikt de verkoolde resten nog. Na anderhalf uur tuffen zien we in de verte The Half Dome en El Capitan al liggen.

Cool

Enorme rotspartijen die uit het landschap omhoog rijzen.  Even verderop stoppen we bij Tunnel View.

Tunnel View

Daar sta je nog dichterbij de massa gesteenten die deze omgeving bekend maken. Ondanks het grote aantal toeristen kom je hier wel helemaal tot rust.

Bridal Veil Falls again

De volgende stop is bij Bridalveil Falls. Een enorme waterval die van grote hoogte naar beneden komt zetten.
Onderweg naar Yosemite Falls passeren we El Capitan.

El Capitan

Een 900 meter hoge granieten bergwand die onder alpinisten heel beroemd is vanwege de lastige klimroutes.
Op het moment dat wij er zijn is een man of 15 aan de bergwand vastgeketend en baant zich een weg omhoog.

Cliff hanger 003 modified       Cliff hanger 003a

We hebben ze op die grote steenmassa gevonden en op foto weten vast te leggen. Het zijn net mieren. Afgelopen woensdag zijn ze begonnen met de beklimming en zijn nu over de helft. Aan het eind van de week hopen ze de top te bereiken. Stelletje helden!! Zoom maar 'ns flink in op de Cliff hanger foto's.
Na ons bezoek aan Yosemite Falls verlaten we dit ooit door gletsjers gevormde gebied en keren terug naar Oakhurst. De tijd vliegt voorbij.
Als afsluiter nog een 'good to know' dingetje. Yosemite Valley is maar een mile lang.

Morgen verlaten we Oakhurst en gaan we op weg naar Sequioa Kings Canyon National Park.
Nou, dat zal weer de nodige sterke verhalen opleveren.
Bye for now.

1. Tineke Kooijenga:
    2 juni 2018
    Hartstikke leuk weer om te lezen. Fijne reis nog.
  2. Ed Goulooze:
    2 juni 2018
    Leuk geschreven Hans en super mooie foto's!!
  3. Ireen:
    2 juni 2018
    Caroline sta je te twijfelen of je ook naar boven gaat klimmen, echt iets voor jou.
    Prachtige natuur vooral die borden met eten hahahaha
  4. Jolande & Hans:
    2 juni 2018
    Poeh, indrukwekkend die bergen. Prachtige omgeving. Ga lekker verder genieten en wij kijken weer uit naar het volgende verslag.
  5. Ron en joke:
    3 juni 2018
    Leuk om jullie zo te volgen! Carolien, alvast gefeliciteerd met je verjaardag
  6. Jolanda:
    3 juni 2018
    Wat een boeiend verhaal en prachtige foto's.
  7. Erik Kamper:
    4 juni 2018
    We hoorde hier gisteren dat er twee klimmers van El Capitain naar beneden gevallen waren. Plat als een pannekoek!! Ik moest toch gelijk even aan jouw denken Hans. Zo aan het wandje hangen levert mooie foto's op, hè ;-) Gelukkig zijn jullie lekker op de begane grond gebleven. Ben trouwens benieuwd wat jij gaat aankomen na al dat lekkere 'gezonde' Amerikaanse eten.
  8. Francoise:
    13 juni 2018
    Wat een schitterend gebied!!